Competències bàsiques
Identificació i desplegament de les competències bàsiques
El Departament d’Educació ha elaborat diversos documents que despleguen i concreten les competències bàsiques associades a diferents matèries del currículum. |
Aquests documents concreten les competències bàsiques de cada àmbit i aporten la següent informació:
|
Pots accedir a tots aquests documents sobre competències bàsiques en el següent enllaç. |
Activitats d'aula comentades d'acord amb el desplegament
Les propostes de l’ARC, fruit de l’expertesa dels docents que volen compartir la seva pràctica d’aula, fan aportacions que poden ajudar a avançar cap a un ensenyament més competencial. Per tal de contribuir a exemplificar les orientacions metodològiques presentades en aquests documents s’han seleccionat un grup de propostes de l’ARC especialment il·lustratives i s’hi ha incorporat un arxiu amb comentaris sobre les competències bàsiques que s’hi treballen. Aquestes propostes s’identifiquen per què, en la part superior de la imatge que les acompanya, hi ha una franja vermella amb l’acrònim CB, de Competències Bàsiques. |
Per exemple, si accediu a la proposta Caravana de cotxes podreu trobar el document Comentaris sobre les CB de l’àmbit matemàtic, a la columna dreta, en l’apartat de Documents per al professorat. Podeu accedir directament a aquestes propostes especials a partir de les taules que hi ha a continuació. |
Àmbit lingüístic
Educació Primària | Educació Secundària | ||
---|---|---|---|
Competència 1
|
Llegir amb fluïdesa per comprendre textos de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars en diferents formats i suports. Dimensió comprensió lectora |
Competència 1
|
Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls. Dimensió comunicativa. Comprensió lectora |
Competència 2
|
Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, interpretar i valorar el contingut d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de la lectura. Dimensió comprensió lectora |
Competència 2
|
Reconèixer el tipus de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l. Dimensió comunicativa. Comprensió lectora |
Competència 3
|
Utilitzar, per comprendre un text, l’estructura i el format de cada gènere textual i el component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més habituals. Dimensió comprensió lectora |
Competència 3
|
Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement. Dimensió comunicativa. Comprensió lectora |
Competència 4
|
Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi. Dimensió comprensió lectora |
Competència 4
|
Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor/a,intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització. Dimensió comunicativa. Expressió escrita |
Competència 5
|
Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari. Dimensió expressió escrita |
Competència 5
|
Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística. Dimensió comunicativa. Expressió escrita |
Competència 6
|
Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari. Dimensió expressió escrita |
Competència 6
|
Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal. Dimensió comunicativa. Expressió escrita |
Competència 7
|
Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa. Dimensió expressió escrita |
Competència 7
|
Obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana,dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals. Dimensió comunicativa. Comunicació oral |
Competència 8
|
Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars. Dimensió comunicació oral |
Competència 8
|
Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents. Dimensió comunicativa. Comunicació oral |
Competència 9
|
Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa. Dimensió comunicació oral |
Competència 9
|
Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs. Dimensió comunicativa. Comunicació oral |
Competència 10
|
Interactuar en situacions on intervé més d’un interlocutor, utilitzant estratègies que afavoreixin la comunicació oral. Dimensió comunicació oral |
Competència 10
|
Llegir obres i conèixer els autors/ores i els períodes més significatius de la literatura catalana, castellana i universal. Dimensió literària |
Competència 11
|
Llegir fragments i obres i conèixer alguns autors i autores significatius de la literatura catalana, castellana i universal. Dimensió literària |
Competència 11
|
Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries,tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos. Dimensió literària |
Competència 12
|
Crear textos amb recursos literaris per expressar sentiments, realitats i ficcions. Dimensió literària |
Competència 12
|
Escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.Dimensió literària |
Competència 13
|
Ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural catalana i mostrar interès per l’ús de la llengua catalana Dimensió plurilingüe i intercultural | Totes les propostes d'ESO de l'àmbit lingüístic |
|
Competència 14
|
Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya,de l’Estat espanyol, d’Europa i del món. Dimensió plurilingüe i intercultural | ||
Totes les propostes de primària de l'àmbit lingüístic
|
Àmbit matemàtic
Educació Primària | Educació Secundària | ||
---|---|---|---|
Competència 1
|
Traduir un problema a llenguatge matemàtic o a una representació matemàtica utilitzant variables, símbols, diagrames i models adequats. Dimensió resolució de problemes |
Competència 1
|
Traduir un problema a llenguatge matemàtic o a una representació matemàtica utilitzant variables, símbols, diagrames i models adequats. Dimensió resolució de problemes |
Competència 2
|
Emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes. Dimensió resolució de problemes |
Competència 2
|
Emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes.Dimensió resolució de problemes |
Competència 3
|
Fer preguntes i generar problemes de caire matemàtic. Dimensió resolució de problemes |
Competència 3
|
Mantenir una actitud de recerca davant d’un problema assajant estratègies diverses. Dimensió resolució de problemes |
Competència 4
|
Fer conjectures matemàtiques adients en situacions quotidianes i comprovar-les. Dimensió raonament i prova |
Competència 4
|
Generar preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes. Dimensió resolució de problemes |
Competència 5
|
Argumentar les afirmacions i els processos matemàtics realitzats en contextos propers. Dimensió raonament i prova |
Competència 5
|
Construir, expressar i contrastar argumentacions per justificar i validar les afirmacions que es fan en matemàtiques. Dimensió raonament i prova |
Competència 6
|
Establir relacions entre diferents conceptes, així com entre els diversos significats d’un mateix concepte. Dimensió connexions |
Competència 6
|
Emprar el raonament matemàtic en entorns no matemàtics. Dimensió raonament i prova |
Competència 7
|
Identificar les matemàtiques implicades en situacions quotidianes i escolars i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes. Dimensió connexions |
Competència 7
|
Usar les relacions que hi ha entre les diverses parts de les matemàtiques per analitzar situacions i per raonar. Dimensió connexions |
Competència 8
|
Expressar idees i processos matemàtics de manera comprensible tot emprant el llenguatge verbal (oral i escrit). Dimensió comunicació i representació |
Competència 8
|
Identificar les matemàtiques implicades en situacions properes i acadèmiques i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes. Dimensió connexions |
Competència 9
|
Usar les diverses representacions dels conceptes i relacions per expressar matemàticament una situació. Dimensió comunicació i representació |
Competència 9
|
Representar un concepte o relació matemàtica de diverses maneres i usar el canvi de representació com a estratègia de treball matemàtic. Dimensió comunicació i representació |
Competència 10
|
Usar les eines tecnològiques amb criteri, de forma ajustada a la situació, i interpretar les representacions que ofereixen. Dimensió comunicació i representació |
Competència 10
|
Expressar idees matemàtiques amb claredat i precisió i comprendre les dels altres. Dimensió comunicació i representació |
Totes les propostes de primària de l'àmbit matemàtic
|
Competència 11
|
Emprar la comunicació i el treball col·laboratiu per compartir i construir coneixement a partir d’idees matemàtiques. Dimensió comunicació i representació | |
Competència 12
|
Seleccionar i usar tecnologies diverses per gestionar i mostrar informació, i visualitzar i estructurar idees o processos matemàtics. Dimensió comunicació i representació | ||
Totes les propostes d'ESO de l'àmbit matemàtic |
Àmbit cientificotecnològic
Educació Secundària | |||
---|---|---|---|
Competència 1
|
Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals. Dimensió indagació de fenòmens naturals de la vida quotidiana | ||
Competència 2
|
Identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva desl models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals. Dimensió indagació de fenòmens naturals de la vida quotidiana | ||
Competència 3
|
Interpretar la història de l'Univers, de la Terra i de la vida, utilitzant els registres del passat. Dimensió indagació de fenòmens naturals de la vida quotidiana | ||
Competència 4
|
Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l'àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d'investigacions experimentals. Dimensió indagació de fenòmens naturals de la vida quotidiana | ||
Competència 5
|
Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic. Dimensió indagació de fenòmens naturals de la vida quotidiana | ||
Competència 6
|
Reconèixer i aplicar els processos implicats en l'elaboració i validació del coneixement científic. Dimensió indagació de fenòmens naturals de la vida quotidiana | ||
Competència 7
|
Utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l'impacte ambiental. Dimensió objectes i processos tecnològics i de la vida quotidiana | ||
Competència 8
|
Analitzar sistemes tecnològics d'abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l'impacte en la salubritat i el medi ambient. Dimensió objectes i processos tecnològics i de la vida quotidiana | ||
Competència 9
|
Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar la idoneïtat del resultat. Dimensió objectes i processos tecnològics i de la vida quotidiana | ||
Competència 10
|
Prendre decisions amb criteris científics que permetin preveure i evitar o minimitzar l'exposició als riscos naturals. Dimensió Medi Ambient | ||
Competència 11
|
Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana. Dimensió Medi Ambient | ||
Competència 12
|
Adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables a nivell individual i social fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà. Dimensió salut | ||
Competència 13
|
Aplicar les mesures preventives adients, utilitzant el coneixement científic, en relació a les conductes de risc i malalties associades al consum de substàncies addictives. Dimensió salut | ||
Competència 14
|
Adoptar hàbits d'alimentació variada i equilibrada que promoguin la salut i evitin conductes de risc, trastorns alimentaris i malalties associades. Dimensió salut | ||
Competència 15
|
Donar resposta a les qüestions sobre sexualitat i repreducció humanes, en base al coneixement científic, valorant les conseqüències d'una conducta de risc. Dimensió salut | ||
Totes les propostes de l'àmbit cientificotecnològic
|